2007. október 16., kedd

Egyetem, oktatás - hát más…








Az Erasmus ösztöndíj pályázatnak köszönhetően van szerencsém részt venni a Technische Universiteit Eindhoven (röviden csak TU/e) felsőoktatási intézmény építészmérnöki oktatásában. Az egyetem egy hatalmas campussal rendelkezik, mely a belváros szívének jelentős részét foglalja el. Az intézmény műszaki oktatásra specializálódott, ennélfogva rengeteg mérnököt képeznek itt, mint például fizikusokat, matematikusokat, kémikusokat, informatikusokat és még kitudja hány szak közül választhatnak az ide jelentkező fiatalok… Nagy energiát fektet az egyetem cserediák programjára, s ennek köszönhetően szó szerint a világ minden országából érkeznek ide tanulni vágyó diákok.
Az épületegyüttes kapujaként magaslik az égbe az építészek SAJÁT! épülete, mely a Vertigo (= Szédülés) elnevezést kapta. A név nagyon találó, mivel az ember tényleg beleszédül, mire szemével végigméri a hatalmas üvegdoboz teljes lényét:0 , melynek nagyméretű üvegtábláiba a felállványozott Sagrada Familia lefényképezett részlete van megmintázva. A jelenlegi épület egyébként egy rekonstrukció eredménye, melyet a belső terek kialakításakor egyáltalán nem akart titkolni az építész, sőt erőteljesen megmutat. Ennek köszönhetően a részleteket szemlélve sokszor találkozunk a régi, olykor szépséghibás vasbeton szerkezet és szabadon hagyott gépészet teljes valóságával.
Csakhogy ne legyen már minden olyan tökéletes, egyetlen nagy hibát mégis vétett az építész: arra nem gondolt, hogy a bejárati lépcsőn (mely rögtön az első szintre vezeti fel a látogatót) egy idő után nem fognak olyan vidáman lépdelni kacsalépésben a nap mint nap ott dolgozók és tanulók! Ti. egy egyébként nagyon jó ötlettel kezdődik az épület: a bejárat útvonala végigvezet egy előadó termen, ahol vendégelőadásokat szoktak tartani, és mivel az ember kénytelen végigmenni rajta előadás közben is, lehet hogy kedvet kap elcsípve pár szót és nem folytatván útját helyet foglalva inkább csatlakozik a többi érdeklődőhöz. No mint tudjuk ugye, egy előadó terem lépcsősen emelkedik 1 vagy 2 fokonként, de mindenképpen szélesnek nevezhető (kb. 90 cm-es) belépéssel. Jelen esetben a királylépcsőnek megfelelő fellépési magasságot és kb. 90 cm-es belépési szélességet élvezhetjük, mely első nap még vicces volt, de mostanra kezd veszíteni varázsából. Na de ez legyen a legnagyobb hibája, a lényeg, hogy VAN és gyönyörű!!!

Az épület felszereltségének köszönhetően az építészhallgatók rendelkezésére álló lehetőségek hihetetlenek és felfoghatatlanok egy olyan diák számára, aki olyan egyetemről érkezik ide, ami sajnos még egy tisztességes rajztermet sem tud biztosítani építésznövendékei számára. Vegyük is sorba azt a sokmindent, ami újdonságnak számít nálunk:
· Az épület egész földszintje egy hatalmas műhely, ahol a modellezéshez szükséges nyersanyagok, ragasztók, festékek, eszközök és egyéb szükséges kellékek közül szabadon (vagyis ingyen!) válogathatnak a hallgatók. A különválasztott géptermekben számtalan funkciójú és felbecsülhetetlen értékű „asztalos gépek” állnak azok rendelkezésére, akik valóban olyan precíz és pontos maketteket készítenek komoly anyagok felhasználásával, melyet csupán kézi sniccerrel igencsak izzasztó feladat lenne megvalósítani. Mindemellett a teremben mindig vannak olyan felügyelő személyek, akik bármikor az ember rendelkezésére állnak és szívesen segítenek
· Az épületben van kifejezetten építész könyvtár, melyben a szakkönyvek mellett a világ különböző országaiból járatott építészeti folyóiratok sorakoznak a polcokon
· Külön két szint szolgál a számítógépes termek számára, ahol nemcsak asztali gépek (a szükséges szerkesztő programokkal telepítve) vannak elhelyezve, hanem külön hely van biztosítva elektromos csatlakozóval a Lap Toppal érkezők számára. Ti. ugyanis mindenkinek van hordozható számítógépe errefelé, akinek pedig nincs sajátja, az egyetemtől kölcsönözhet nem kis teljesítményű Lap Topot mindennel felszerelve (450 euro/év).
· Regisztrálva saját számítógépét az ember, korlátlanul használhatja a campus egész területén a vezeték nélküli internetet, aminek gyorsaságát én csak úgy tudom meghatározni, hogy 1,5 óra alatt egy filmsorozat kb. 25 részes évadját le lehet tölteniJ
· A számítógépes teremben A2-es és A3-as nyomtatók állnak a hallgatók részére, melyeket korlátlanul és bérmentve lehet használni, a színes nyomtatást az egyetem 7 euros kereten belül finanszírozza
· Az 5. szinttől felfelé irodák, kisebb előadók és konzultációs helyiségek vannak kialakítva. Az érdekes az, hogy minden szint egyterű, max. üvegfalakkal vannak elválasztva valamint mobil bútorokkal felszerelve – tehát szó szerint átlátható az egész épület, és ez itt teljesen természetes! Bárki bármelyik helyiségbe bemehet, nem kell szorongva kopogtatni a tanszékvezető ajtaján… ez a szituáció teljes egyenjogúságot éreztet hallgató, tanár, adminisztrátor, sőt még a takarítók között is! Hát nekünk ez igencsak furcsa, de el kéne gondolkodni azon, hogy mi is kipróbáljuk: sok pozitív változást eredményezne az egyszerű hétköznapokban, leginkább EMBERIBB változást.

Az oktatási rendszer errefelé kissé másképp épül fel, mint nálunk. Megkülönböztetik a Bacheler és a Master képzést, mely a nemrég Magyarországon is bevezetett BSC-MSC képzéshez hasonlítható (bár őszintén szólva nem teljesen látom át egyiket sem…). Bacheler student-nek számít az, aki egyetemi képzésének még első három évében van, valamint Master student az, aki már az utolsó két évét tölti a felsőoktatási intézményben és diplomamunkájára készül. A szemesztereket A, B, és C blokkokra osztják, és a tantárgyak ezen blokkok előre meghatározott időtartamáig tartanak. Minden blokk végén vizsgát kell tenni az aktuális tárgyakból, így félév végén nem kell megszakadni a vizsgaidőszakbanJ Így sokkal változatosabb, ugyanakkor valószínűleg felületesebb oktatásban részesülnek a hallgatók, ami szerintem nem baj, mivel az egyetem feladata, hogy minél tágabb látókör és gondolkodás kialakítására ösztönözze a fiatalokat szakmájukon belül.

Én, mint Erasmus diák az alábbi besorolás szerint Master éveimet töltöm és az alábbi tantárgyakat vettem fel:

International design studio Block A-C
English skills Block A-C
Discovering the Netherlands Block B
Module 3D studio Víz Block C
Module auto CAD Block C

Nincsenek megjegyzések: